تریگر پوینت چیست ؟

نقاط ماشه‌ای عضلانی یا همان تریگر پوینت های عضلانی یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد دردهای حاد و مزمن هستند که اغلب در پزشکی امروز مورد بی‌توجهی قرار می گیرند و در عین حال جزو شایع ترین مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی محسوب می شوند .

شواهد بسیار معتبری بیانگر این است که وجود درد عضلانی خود یک مشکل شایع و اولیه محسوب می شود و لزوما ثانویه به تشخیص های دیگر نمی‌باشد.

درد ناشی از نقاط ماشه ای عضلانی در دردهای حاد و مزمن خود یک علت مجزا و مستقل محسوب می شود که ممکن است با نشانه های مشکلات دیگر ترکیب شود و حتی به مدت طولانی بعد از رفع شدن مشکل اولیه ادامه یابد .

اگرچه در مکاتب مختلف تعاریف گوناگونی در مورد نقاط ماشه ای عضلانی وجود دارد ولی رایج ترین تعریف که مورد قبول اکثریت باشد عبارتست از : ” نقطه ماشه ای نقطه ای است بسیار حساس درون یک باند سفت عضله اسکلتی که در اثر فشار ، کشش ، انقباض و بارگذاری بیش از حد دردناک می شود و اغلب درد راجعه را در نقطه ای دورتر از خود ایجاد میکنددرد های گردن و کتف  ناشی از تریگر پوینت های عضلانی از شایعترین دردها هستند .

درد بین دو کتف :

ببیماران از درد در یک نقطه در عضلات پشت گردن شاکی می باشد . بیمار  از احساس خستگی و فشار زیاد در ناحیه شانه ها شاکی است  .            این دردها گاهی به گردن و یا بازو و حتی انگشتان تیر می کشد و در بسیاری از بیماران به اشتباه تشخیص آرتروز گردن و یا دردهای عصبی  داده می شود.

در موارد شدید بیمار از سردرد و تهوع شاکی می باشد .

با تشدید درد گردن بیمار، سر درد نیزافزایش پیدا می کند . استفاده طولانی مدت از گوشی یا تبلت، یا کامپیوتر و هر وضعیتی که گردن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت می ماند از علل بروز این دردها هستند .

همچنین کشیده شدن بیش از حد عضلات ناحیه شانه نیز می تواند باعث ایجاد تریگرپوینتها شود به عنوان مثال خانم خانه داری که برای برداشتن اجسام از طبقات بالایی کابینت ها شانه خود را می کشندمستعد بروز این دردها می شوند.

تریگرپوینتها در واقع پارگی های ریز در عضلات هستند که ترمیم نشده و به تدریج شبیه به عدس زیر دست لمس می شوند. بسیاری از بیماران این تریگرپوینت ها را مانند رگ در زیر دست لمس می کنند . این نقاط اغلب در لمس دردناک هستند و گاهی با تشخیص فیبرومیالژیا اشتباه می شوند.